
Transnational nationalism? 

Comparing right-wing digital news infrastructures in Western Democracies 

 

 

Working paper prepared for presentation at the IPP 2018 conference,  

University of Oxford/Oxford Internet Institute, 20-21 September 2018. 

Please do not cite without permission of the authors.  

 

 

 

Annett Heft1 (corresponding author)  

annett.heft@fu-berlin.de  

Eva Mayerhöffer2 

evamay@ruc.dk 

Susanne Reinhardt1  

s.reinhardt@fu-berlin.de 

Curd Knüpfer1  

curd.knuepfer@fu-berlin.de 
1Freie Universität Berlin, Weizenbaum Institute for the networked society, Germany 
2Roskilde University, Denmark  

 

Keywords: digital news infrastructures, online right-wing media, social media, (trans-)national 
networking, (trans-)national public sphere  

mailto:annett.heft@fu-berlin.de
mailto:evamay@ruc.dk
mailto:s.reinhardt@fu-berlin.de
mailto:curd.knuepfer@fu-berlin.de


1 

Transnational nationalism?  

Comparing right-wing digital news infrastructures in Western Democracies 

 

 

Introduction  

The rise of right-wing populist parties and movements across European countries, increasing tensions 

between EU member states in light of issues such as the handling of debt crises, the challenges of 

migration or the ‘Brexit’ all signal growing polarization within and across European societies 

(Armingeon, Guthmann and Weisstanner, 2015). In the United States, the unexpected outcome of the 

2016 election and the Trump presidency have widened partisan divides (Pew Research Center, 2017) 

and challenged core beliefs about the institutional media environment. While traditional mass media 

as one of the cornerstones of democratic societies are under pressure, confronted with decreasing 

trust and accused of being aligned with a political mainstream and a ‘lying press’ (Chandler, 2015); 

online news media such as Breitbart.com, the German Compact magazine or Swedish Nyheter Idag 

rely on digital platforms to establish a new media landscape on the political right. These online partisan 

news media promise to provide an alternative to legacy or mainstream media sources in times of high-

choice media environments (Van Aelst et al., 2017). This emerging digital news infrastructure on the 

political right, which might foster further polarization and radicalization of political views within and 

across national and transnational public spheres - especially since their users are unlikely to be exposed 

to the so-called mainstream media (Benkler et al., 2017; Newman et al., 2017) -, lies at the center of 

our attention.  

Our study focuses on far-right and right-wing populist online news media which are part of the political 

information environment in digital times. We examine alternative online news media (and 

accompanying social media accounts on Twitter and Facebook) used by far-right actors as their main 

mode of news distribution and political mobilization. Such sites are marked by populist communication 

styles (Jagers and Walgrave, 2007; Wolf, 2017) as they refer to ‘the people’ combined with an anti-

establishment, anti-elite tone and take up right-wing, anti-hegemonic positions on many issues. With 

their claim to challenge power structures and their stance of being an alternative to the media 

mainstream they inhibit some features of ‘alternative media’ (Atkinson and Berg, 2012) while lacking 

media practices that strengthen democratic culture (Atton, 2006, 2007). While their digital reach 

increases, as of yet there exist no comprehensive, comparative accounts of their infrastructures and 

their national and transnational interconnectedness. We assume that the embeddedness in particular 

media and political contexts is decisive for the shape those infrastructures and interconnections take.  

 

 



2 

Against this backdrop, our analysis is driven by two overarching research questions: First, we assess 

what commonalities and differences we can find in the architectures of right-wing digital news 

infrastructures in different countries and how they correspond to variations in the media and political 

contexts. Second, we analyze to what extent this digital information environment on the far-right is 

interconnected both within and across countries capitalizing on the unique opportunities of digital 

technologies and media to build transnational networks and alliances of mutual recognition and 

support. 

Our paper proceeds as follows: First, we provide a short overview on research on digital news 

infrastructures and focus on research on far-right and right-wing populist online news media. We then 

present the design of our study including 70 alternative online news media on the far- and populist 

right from six countries (Austria, Denmark, Germany, Sweden, United Kingdom and United States). 

Those countries have been chosen due to differences in the general political information environment 

in which the partisan news providers emerge. We explain the methods we applied to gather insights 

into the supply and demand structures of those media and their national or cross-country 

interconnections. In the results section, we begin presenting our findings on overall structural 

characteristics of the online news media analyzed, including their topical scope and transnational 

features. In the final part of our analysis, we present results on the extent to which these online news 

media are interconnected within and across countries. 

 

Digital news infrastructures and context dependency  

Our study draws on research characterizing the media environment and especially the political 

information environment within a specific society (Brüggemann et al., 2014; Mosca and Quaranta, 

2016; Humprecht and Esser, 2017; Van Aelst et al., 2017). Van Aelst et al. define the political 

information environment as “the supply and demand of political news and political information” (2017, 

p. 4). This literature offers several indicators to describe and explain the emergence of distinct news 

infrastructures. While such research attempts to describe and explain the supply and demand side of 

political information in general, our study focuses on the partisan news niche of far-right and right-

wing populist online news media. However, as a background for explaining different patterns of digital 

news infrastructures on the political right and their transnational interconnectedness, the following 

context conditions could be decisive:  

First, how online news media in general are facilitated and controlled in a given context influences the 

conditions under which our partisan news sites can be established. Whether public press support, e.g. 

through state subsidies or VAT exemption, is (also) made available for online news media might 

influence their foundation and maintenance. The same applies to the steps necessary to register as an 

online medium (accreditation requirements) and the regulation of right-wing extremist content.  



3 

Second, the levels of overall online news media polarization as well as the polarization within the 

traditional mass media and their tendency towards populist communication styles constitute the 

context in which far-right and right-wing populist news can either fill a market niche or are less 

noteworthy. In a similar vein, trust in ‘mainstream’ news on- and offline might influence the demand 

and thus prospects of alternative online news providers on the political right. For example, research 

shows consistently for various countries that the audiences who identify as right-leaning are deeply 

distrustful of the news in general and use alternative media because of their distrust in mainstream 

media (Hölig and Hasebrink, 2018; Newman et al., 2018).  

Finally, the existence of online niche news providers on the political right and especially their degree 

of (transnational) interconnectedness might be linked up to patterns of overall online and social media 

usage among a given population. If online media and social media do not play a sufficiently large role 

as a source of news in a given market it doesn’t seem sustainable and lucrative to establish oneself as 

a new brand and to address users and supporters in this way. 

Regarding the political context, the electoral success of right-wing parties and the participation in (or 

support of) governments can be seen as indicators of public tolerance towards right-wing and populist 

positions, i.e. to what extent right-wing positions and populist views have institutionalized access to 

mass media and public debates. In contexts where right-wing positions are pushed aside in the 

established mass media, niche media on the far- and populist right might be more likely to flourish, as 

well as have an incentive to establish transnational connections among like-minded outsiders. The 

interesting question to ask here is to what extent niche media in this specific segment behave like 

media actors that pay attention, for example, to their professionalism and uniqueness treating other 

media as competitors or whether they are closer to the behavior of political and movement actors. For 

parties and movements on the far right, research has shown that linking to one another is used to 

coordinate action, to amplify their positions, to foster a sense of community and to build an 

overarching group identity (Burris, Smith and Strahm, 2000; Ackland and Gibson, 2013; Caiani and 

Parenti, 2013; Pavan and Caiani, 2017). For example, Burris et al. (2000) showed that white 

supremacist movements often linked to sites in other countries. The authors interpreted this as a 

response to restrictions the movements face in the national context. Journalistic media traditionally 

cater to geographically located audiences and act as competitors, but journalism research in general 

observes changes towards more collaboration (Lewis, 2016). Such collaboration could be especially 

attractive for niche media with a political mission and for a field in which we can expect that the 

boundaries between medium and political (movement) actor are especially blurred.  

 

 

 



4 

Far-right and right-wing populist online news media  

Research on far-right and right-wing populist online news media focusing on a) their digital news offers 

(supply and demand) and b) their transnational interconnectedness across news media is quite sparse. 

Research is more likely to address questions of extreme right groups use of the Internet (Caiani and 

Kröll, 2015; Simpson and Druxes, 2015) or media populism in general (Krämer, 2017a, 2017b) than to 

look at right-wing media in particular.  

Research on German-language media from the far right (classification, description of content and 

distribution, social media demand) mainly stems from civil society organizations adopting a watchdog 

function towards the extreme and populist right (Baldauf et al., 2016, 2017; Beyersdörfer et al., 2017; 

Jugendschutz.net, 2017). In Denmark, research on right-wing online news media is virtually non-

existent, despite the fact that the few existing outlets, in particular Den korte avis, are a regular issue 

of public debate. One exception is Jønsson (2017), who has analyzed right-wing online news content 

to explore the level of “fake news” in Danish media. For the case of Sweden, Holt (2016a, 2016b, 2017a, 

2017b) has conducted research on so-called “immigrant-critical alternative media” (ICAM). His 

research focuses on aspects of media criticism and media distrust as a fundament of Swedish ICAM, as 

well as on comparing them in content and style to mainstream media. He does however not focus 

specifically on online media, nor assess transnational linkages of these media outlets. For the US case, 

which offers a wide variety of different forms of right-wing and far right political news content, several 

classifications exist which characterize such forms of media, but it is difficult to maintain a stable list, 

as ideologies shift. A variety of watchdog organizations (rightwingwatch.org; mediamatters.org) and 

web-based collaborative efforts provide online material that links to and classifies such sites 

(wikipedia.org; mediabiasfactcheck.com). Furthermore, previous research based on partisan digital 

information flows has revealed degrees of interconnectedness between various sites during the 2016 

presidential campaign (Benkler et al., 2017). But as of yet, we are not aware of any study focused on 

the international or transnational connections these sites have to foreign and likeminded news 

providers. 

 

Contexts of far-right and right-wing populist online news media in six countries   

We are interested in far-right partisan online news media in six countries: Austria, Denmark, Germany, 

Sweden, United Kingdom and United States. The countries represent northern, central and western 

types of media systems (Brüggemann et al., 2014) and they differ in their political polarization 

regarding the acceptance of far-right positions within politics and society. 

 

 

 



5 

Political context  

We take electoral success of far-right and right-wing populist parties/politicians and their participation 

in [or support of] governments as an indicator of the overall resonance of right-wing positions within 

society. Sweden, Germany and the UK represent countries in which right-wing extremist or right-wing 

populist positions are currently comparatively marginalized. In Germany, the radical right had been 

comparatively weak for decades (Arzheimer, 2009). Since 2013, the newly founded right-wing party 

Alternative for Germany (AfD) is on the rise (Arzheimer, 2015; Berbuir, Lewandowsky and Siri, 2015), 

it successfully entered regional parliaments and reached a vote share of almost 13 per cent in the 2017 

general election1. Britain’s UK Independence Party (UKIP), which in the 2015 general election had still 

attained 12.6 per cent (Hawkins, Keen and Nakatudde, 2015), fell into insignificance afterwards (2017: 

1.8 per cent2) and active support for organized far right groups and parties in Britain is considered 

being at its lowest for 25 years (HOPE not hate, 2018). However, the ruling conservative party tends 

relatively strongly towards the right (Polk et al., 2017).  In Sweden, after decades in which radical right-

wing parties had been comparatively unsuccessful, the right-wing populist Sweden Democrats have 

been continuously rising in political importance since entering national parliament in 2010 (Strömbäck 

et al. 2017). They are currently shunned by the other political parties represented in parliament. 

In contrast, the acceptance of right-wing and right-wing populist views is much more pronounced in 

Denmark and Austria. In Denmark, the liberal-conservative government depends on the support of the 

Dansk Folkeparti (DF, Danish Peoples Party), which had become the second strongest party in the 2015 

election with around 21 per cent vote share.3 In Austria, the FPÖ, a party with strong right-wing 

positions and the third strongest force in the last general election4, is currently coalition partner of the 

federal government. Meanwhile, the United States presents somewhat of a challenge in terms of 

singling out and quantifying far-right or populist preferences among the voting public. This is partly 

due to the de facto two-party system, in which Republicans and Democrats become catch-all parties 

for the potentially more radical political currents. One indicator for such tendencies can be observed 

in the results of inter-party primary elections, in which establishment Republicans have increasingly 

faced strong challenges from the right-wing fringes over the last election cycles on both state and local 

levels. Furthermore, the success of sub-caucuses and coalitions within the existing party structure, 

marked, for example, by the rise of the so-called Tea Party can be seen as a gradual shift towards more 

extreme forms of right-wing politics in the US. As Mann and Ornstein (2012) have pointed out, the 

stark polarization of American politics has therefore been marked by lopsidedness as asymmetries 

                                                           
1 https://www.bundeswahlleiter.de/info/presse/mitteilungen/bundestagswahl-
2017/34_17_endgueltiges_ergebnis.html (24.08.2018) 
2 http://researchbriefings.parliament.uk/ResearchBriefing/Summary/CBP-7979#fullreport. (24.08.2018)  
3 http://www.electionguide.org/elections/id/2832/. (24.08.2018) 
4 https://wahl17.bmi.gv.at/ (24.08.2018). 



6 

emerged which pushed Republicans farther to the right than Democrats have shifted to the left. Based 

on indicators for political ideology, they note that, “nearly 80 percent of the freshmen Republicans in 

the 112th Congress would have been in the right wing of the party in the 111th Congress” (Mann and 

Ornstein, 2012, p. 57). Arguably, the results of the 2016 election, in which Donald Trump ran on an 

anti-establishment platform might be seen as a further indicator for right-wing preferences among the 

American public. While Trump won 46,09% of the popular vote,5 a perhaps more precise indicator for 

public support of this type of political agenda and style might be derived from his approval ratings, 

which have polled fairly consistently at around 35-40%. 

 

Media polarization and populism  

Denmark has a long tradition for an open culture of public debate that allows voicing politically 

incorrect issues and opinions. This has resulted in a harsh tone of debate in the media, in particular 

with regard to immigration that speaks to the profile of the Danish People’s Party (DF) (Hellström and 

Hervik, 2014). Denmark’s legacy media indirectly supports DF by emphasizing/conflict-framing 

immigration in their reporting, for which DF has issue ownership (Esser, Stepińska and Hopmann, 2016; 

Bächler and Hopmann, 2017). Based on information about the political leaning of news audiences of 

the top online news brands of the country, Denmark displays a medium degree of online news media 

polarization - compared to the other countries in our sample (score of 2.82 according to the Reuters 

Institute Digital News Report, Newman et al., 2017, p. 40).6 But trust in news overall is comparatively 

high (56%, 6th out of 37 countries) and quality news brands both from public service and private media 

have similarly high trust scores (Newman et al., 2018, p. 75). 

The Swedish culture of public debate is markedly different from neighboring Denmark, which leaves 

its marks on the level of polarization in traditional mass media as well  (e.g. Hellström and Hervik, 

2014). Public debate often centers around the presumed existence of a so-called ”opinion corridor” 

(åsiktskorridor) limiting the range of issues and opinions that are being expressed in the public, 

including mass media content (e.g. Oscarsson, 2013).The Sweden Democrats (SD) have long been 

ostracized by Swedish mainstream media, but the “cordon sanitaire” erected by the media around SD 

seems to have been wearing off in the past years (Hellström and Hervik, 2014; Esser, Stepińska and 

Hopmann, 2016, p. 372; Strömbäck, Jungar and Dahlberg, 2017).  Sweden Democrats and other right-

wing groups have a hard time reaching out to a wider audience through mainstream media and have 

therefore resorted to building and maintaining an alternative digital infrastructure (Strömbäck, Jungar 

and Dahlberg, 2017, p. 76).  Online news media polarization is relatively low in Sweden (score of 2.34, 

                                                           
5 https://transition.fec.gov/pubrec/fe2016/federalelections2016.pdf (24.08.2018).  
6 The online news media polarisation score for each country is the mean of the polarisation score for each of 
the top 15 online brands of a country (level of dispersion) multiplied by their weekly reach. See Newman et al. 
2017, p. 40. 



7 

Newman et al., 2017, p. 40). The audiences of alternative and partisan online news brands are however 

substantially further to the right of the audience of the top 15 news brands (Newman et al., 2018, p. 

46). Trust in news in general, however, is lower than in the neighboring northern country (41%, 23rd 

out of 37 countries, Newman et al., 2018, p. 105). 

Germany’s traditional media are said to report critically on right-wing populist parties and reluctantly 

on small parties (Esser, Stepińska and Hopmann, 2016; Fawzi, Obermaier and Reinemann, 2016). The 

few available empirical analyses on public medias reporting on populist actors corroborate such a 

critical tenor (Reinemann, 2017), which can be traced back to the country’s history. Populist parties 

and actors react with their own assessment of how they feel treated by the media: The slogan ‘Lying 

press’, chosen German nonword of the year 20147, had been revived by German Pegida demonstrators 

in order to deny traditional media’s credibility (Geiges, Marg and Walter, 2015). Thus, Germany’s 

traditional media landscape does not seem to leave much room for actors and positions from the far 

and populist right, at least in the past. Online news media polarization is lowest in Germany (score of 

1.64, Newman et al., 2017, p. 40), and trust in news is comparatively high. 50 per cent of respondents 

in the latest Reuters digital news survey (11th out of 37 countries) think they can trust most of the news 

most of the time (Newman et al., 2018, p. 81).  

Although right-wing populist actors play a considerable role in Austrian politics, research on news 

media’s dealing with populism has been relatively neglected in the past (Schmuck, Matthes and 

Boomgaarden, 2016). Research ascribes various Austrian mass media a market-focused and populist 

newsroom logic which opens opportunity windows for right-wing and populist actors such as the FPÖ 

to get attention (Schmuck, Matthes and Boomgaarden, 2016, p. 91; Plasser and Ulram, 2003; Seethaler 

and Melischek, 2013). Online news media polarization in Austria is with a score of 2.62 considerably 

lower than in the US (5.92) and UK (3.18), but higher than in Germany (1.64) (Newman et al., 2017, p. 

40). However, while less polarized, many of the top 15 online news sources in Austria such as Krone 

online cater to more right-leaning audiences. The far-right alternative news medium Unzensuriert is 

the furthest to the right in this audience measure (Newman et al., 2018, pp. 44–45). Regarding trust in 

news in general, only 41 per cent of respondents in the latest Reuters digital news survey think they 

can trust most of the news most of the time (23rd out of 37 countries, Newman et al., 2018, p. 65).   

Regarding British mass media, research highlights a generally critical tone towards politicians and an 

emphasis on personalities, conflict, strategy and tactics while substantive issues attain less attention 

(Esser, Stepińska and Hopmann, 2016). As for UK television news, Wayne and Murray ascribe them a 

“populist antagonism towards politics that is personalized and anti-systemic in its focus” (2009, p. 416). 

                                                           
7 Katzenberger, Paul (2015): Kampfbegriff gegen die Demokratie. "Lügenpresse" als Unwort des Jahres. 
Sueddeutsche Zeitung. 13.01.2015.  http://www.sueddeutsche.de/kultur/luegenpresse-ist-unwort-des-jahres-
kampfbegriff-gegen-die-demokratie-1.2301815 (24.08.2018).  
 



8 

Popular newspapers, in Britain especially the most-read The Sun, are expected to provide a favorable 

platform for populist politics. However, empirical evidence on this is uncertain (Akkerman, 2011; 

Stanyer, Archetti and Sorensen, 2016). It seems at least that the British classical media environment 

offers opportunity structures for actors and positions from the far right. In the UK, the top online news 

brands attract mostly left-leaning audiences (for example, Guardian Online, Huffington Post), with Sky 

News, Times and MailOnline catering to (a lower number of) right-leaning audiences. Compared to the 

highest polarized country, the US (polarization score 5.93), the UK audience pattern is slightly less 

polarized (score 3.18), but polarization is higher than in the other countries of our sample (Newman et 

al., 2017, p. 40). Regarding far-right alternative news media, Westmonster and Breitbart UK cater to 

audiences which self-identified strongest on the right (Newman et al., 2018, pp. 44–45).  42 per cent 

of respondents in the latest Reuters digital news survey think they can trust most of the news most of 

the time (20th out of 37 countries, Newman et al., 2018, p. 63).   

The current US media environment is marked by high degrees of fragmentation and polarization 

processes (Mancini, 2013; Hopkins et al., 2014). These have given rise to a host of niche-oriented news 

sources, many of which are geared towards partisan or sensationalized news reporting. This has been 

especially true for emergent news environments like cable television, the early blogosphere or digitally 

native news outlets. In 2014, even before the starkly polarizing presidential election of 2016, the Pew 

Research Center reported stark partisan divides within the American public and linked these to news 

consumption habits (Mitchell et al., 2014, p. 1). The report showed that while members of the public 

who identified as liberal consumed a fairly diverse spectrum of news sources, 47 % of conservatives 

reported that they received the majority of their news only from Fox News, while being deeply 

distrustful of other sources. Online news media polarization is highest in the US (score 5.92, Newman 

et al., 2017, p. 40) and the audiences of the furthest left and furthest right media are furthest apart. 

Alternative online news media such as Breitbart, The Daily Caller and InfoWars are – together with Fox 

News - the ones with an audience much further on the right than other websites (Newman et al., 2018, 

pp. 45–46). Trust in news media has declined considerably in the US. The polling company Gallup 

reports a 20 point drop in the percentages of Americans who say they trust the mass media between 

1997 (53 %) and 2016 (32 %)8. According to the Reuters Digital News Report 2018 only 34 % of the 

general population now say that they trust the news generally (putting the US at 30th out of 37 analyzed 

countries; Newman et al., 2018, p. 113). Furthermore, the report shows stark discrepancies between 

news consumers who identify as left and those that identify as right. While 49 % on the left say they 

“trust most news most of the time,” only 17 % of those on the right say the same (Newman et al., 2018, 

p. 18).  

 

                                                           
8 https://news.gallup.com/poll/195542/americans-trust-mass-media-sinks-new-low.aspx. (24.08.2018) 



9 

TABLE 1: Overview Political and Media Context Factors  

Political and 
media context 

SWE DEN GER AUT UK USA 

Electoral 
success right-
wing/ populist 
parties/ 
politicians 

Relatively 
low 
SD 12,86% 
(2014) 
 

Relatively 
strong 
DF 21,1% 
(2015) 

Relatively 
low 
AfD 12,6% 
(2017) 

Relatively 
strong 
FPÖ 26% 
(2017) 

Relatively 
low 
UKIP 1,8% 
(2017) 
 

Relatively 
strong 
Trump 
46,09% 
(2016) 

Political role Opposition Government 
support party   

Opposition Government None  Government  

Media system Northern 
Type 

Northern   
Type 

Central Type Central Type Western 
Type 

Western 
Type 

Mass media & 
populism  

Dismissal/ 
demarcation 

(Unintended) 
complicity  

Dismissal/ 
demarcation 

(Unintended) 
complicity 

(Unintended) 
complicity/ 
ideological 
partnership 

(Unintended) 
complicity/ 
ideological 
partnership 

Online news 
media 
polarization 

2,34 2,83 1,64 2,62 3,18 5,93 

Trust in news 41%  56%  50%  41%  42%  34%  

Online use for 
news (at least 
once a week) 

87% 82% 65% 76% 74% 73% 

Social Media 
Usage (Almost 
every day) 

60%  59% 32%  42%  53%  (no compara-
ble data)9  

Social Media as 
source of news 
(at least once a 
week) 

53% 46% 31%  49% 39% 45%  

 
 

Role of internet and social media  

Looking at internet penetration in our countries, we do not find stark differences (all data according to 

the Reuters Institute Digital News Report 2018). Denmark has the highest rate with an internet 

penetration of 97% (Newman et al., 2018, p. 74) and Austria the lowest one (85 per cent, Newman et 

al., 2018, p. 64), all other countries are in between. Online news (incl. social media) is either the most 

important (Sweden, 87%; Denmark, 82%; UK, 74%; Austria, 76%; US, 73%) or second most important 

news source (Germany, 65%).10 In the Nordic countries, social media play a bigger role. In Sweden and 

Denmark, 60% and 59% use online social networks every day or almost every day, with Sweden having 

the highest number among all EU member states (European Commission, 2017). 53% of Swedish users 

use social media as a source of news at least once a week (Newman et al., 2018, p. 105). In Denmark, 

this applies to 46% of users, though numbers have declined significantly since 2016 (56%; Newman et 

al., 2018, p. 75). In Germany, only 32 per cent of the general population use social media almost every 

                                                           
9 Data for US: 69% use at least one social media site site in general, http://www.pewinternet.org/fact-
sheet/social-media/ (27.08.2018). 
10 Percentage respondents have used it as source of news in the past week. All data Reuters Digital News 
Report 2018. 



10 

day (European Commission, 2017). Fewer users than in other countries, only 31 per cent, use social 

media for news (Newman et al., 2018, p. 81). In Austria, social media use for news grew to 49 per cent 

in 2018 (Newman et al., 2018, p. 65), with 42 per cent of the general population using social media 

almost every day (European Commission, 2017). In the UK, 53 per cent of the general population use 

social media almost every day (European Commission, 2017) but only 39 per cent use social media for 

news (Newman et al., 2018, p. 63). 69 % of the American population use at least one social media site 

in general11, and social media use for news is at 45 per cent in 2018 (Newman et al., 2018, p. 113). 

 

Methods  

Selection of alternative online news media of the far- and populist right  

We examine online news media and their social media accounts on Twitter and Facebook (FB) used by 

far-right and right-wing populist actors as important channels of news distribution and political 

mobilization. By online news media we refer to digital news providers belonging to “institutionalized 

journalism” (Wolf, 2014, p. 72) in the sense that they are characterized by some form of 

institutionalization as media (1) (for example, self-description as media offer, legal notice, given 

information on editorial responsibility) and provide current, non-fictional and text-based content with 

a given periodicity (2). We focus on alternative media (3) understood as offers that a) deal with the 

opinions of small minorities, b) express attitudes which are anti-mainstream and against widely-held 

beliefs and c) maintain views or address subjects not regularly dealt with in general media coverage 

(definition as proposed by the Royal Commission on the Press, 1977, cited in Atton, 2002, p. 1). We 

are interested in alternative media espousing far-right and right-wing populist views (4). While the 

definition of far-right attitudes is contested, they are thought to contain multiple attitudes, including 

authoritarianism (a willingness to subordination to a [not legitimized] leader), nationalism (the 

preservation and empowerment of a nation as guiding principle), xenophobia (tendency to 

discriminate against other people), anti-semitism and pro-nazism (Stöss, 2000, p. 22). Right-wing 

populism, on the other hand, can be defined in three steps (Wolf, 2017): (1) Populism as a rhetorical 

style, where there is no coherent political program, but emphasis on a ‘will’ of the people, criticism of 

the government/elites, using dichotomous friend-or-foe-schemes, common sense arguments and 

factoids. (2) Populism as a thin ideology where elites are blamed to betray the people, governments 

or democracy in general are seen as bad and not responsible to the people’s needs and a strong 

emphasis that the people’s will needs to be heard. ‘The people’ are seen as a homogenous, monolithic 

group without internal differences, having a common will (Jagers and Walgrave, 2007), being hard-

working and honest. (3) Right-wing populism as thick ideology, according to which the people are not 

                                                           
11 Data not directly comparable. Source http://www.pewinternet.org/fact-sheet/social-media/ (24.08.2018).  
 



11 

citizens of the state but defined by common ancestry/lineage. Anti-hegemonic, anti-establishment as 

well as protectionist positions on many issues are characteristic as well as claims to challenge power 

structures and to be an alternative outside of the media and party mainstream. According to this thick 

ideology, vertical and horizontal demarcation is necessary since outgroups (both elites and ‘others’ 

such as migrants or other minorities) harm the people (Jagers and Walgrave, 2007) which need to be 

protected from ‘others’ influence. In tendency, right-wing populism is xenophobic or even racist, anti-

Semitic, authoritarian.  

To select alternative online news media of the far- and populist right in our six countries we conducted 

an extensive literature and online search starting from well-established alternative online media of the 

extreme right, from monitoring organizations in our countries and other ‘watchdog’ lists as well as 

research in the field. We compiled a list of around 150 news sites and classified them according to our 

selection criteria as described above. In order to be considered, the sites also had to belong to one of 

our countries, i.e. usually have their headquarters in one of our countries. Genuinely transnational 

media with headquarters outside one of our countries were explicitly excluded. As a result of this 

procedure, 70 online media were included in this study. We additionally contacted country experts in 

order to validate our selection. However, we follow a case study approach and although we have tried 

to cover the field as comprehensively as possible, we do not claim to survey this field of alternative 

online media in its entirety.  

 

Indicators and measurement supply and demand 

Applying the concept of political information environment to the partisan news niche of far-right and 

right-wing populist online news media, we analyzed supply- and demand-side indicators with respect 

to our news sites. Our analysis includes a) the webpages of the 70 alternative online news media, b) 

their Twitter accounts, c) their FB accounts (b and c if applicable) and d) audience metrics data available 

through Alexa.com.  

With respect to the webpages, we conducted a manual content analysis based on a standardized 

codebook.12  

We measured the following static indicators as basis for our analysis of the supply side of homepage 

structures. Regarding the diversity of infrastructures, we recorded the ways and platforms via which 

content is distributed (print, Twitter, FB, YouTube etc.). To describe the organizational transparency 

and capacity of each news site, we recorded the number of staff, the form of organization as well as 

                                                           
12 All webpages have been stored offline between June 21st and July 5th 2018 and processed using MaxQDA. 
The codebook includes all static indicators measured on webpage basis. It is available upon request from the 
authors. Coding was done by a team of four trained coders. Intercoder reliability tests resulted in reliability 
coefficients of  1.0 for print , 0.95 for platform usage, 0.90 for platform information, 0.94 for funding, 0.90 for 
topic categories, 0.93 for integrated multimedia features, 0.91 for interactive elements, 1.00 for languages and 
0.84 for linking patterns to other homepages (4 coders, n = 10 webpages, Holsti reliability coefficient).   



12 

the location of the editorial offices, and ways of financing. With respect to platform architecture, we 

coded the amount and type of news categories of the websites, multimedia features and interactive 

elements. It is difficult to estimate the activity of these online media. We operationalize activity as the 

number of articles in a period of four weeks using the Media Cloud database.13 

 

Regarding demand side information on homepage audiences, we relied on data collected by Alexa, a 

company providing web audiences and traffic data14, in order to capture the attention a site is able to 

attract (Webster, 2014; Mukerjee, Majo-Vazquez and Gonzalez-Bailon, 2018) . Since we deal with niche 

media, we were not able to retrieve a number of estimated unique visitors per site. For a rough 

approximation on attention attracted, we rely on the rank a website has in a given country.15 

With respect to the Twitter and FB accounts of our news sites, we operationalize user attention 

(demand) by the number of followers on Twitter and the number of FB subscriptions. As for Twitter, 

we assess the activity of a medium (supply) by the number of tweets in a period of four weeks (June 1 

- July 1 2018). The Twitter data were automatically retrieved via DMI’s Twitter Collection and Analysis 

Toolkit (TCAT) hosted at Roskilde University (Borra and Rieder, 2014). 

FB subscriber data have been collected manually from the FB accounts on August 2 2018.  

 

Indicators and measurement of transnationality  

We understand transnational communication as communication that crosses and transcends borders 

of nation states and national cultures in the sense that those borders lose their relevance for 

communication processes (Wessler and Brüggemann, 2012, p. 3). To capture the transnationality of 

our digital news media, we apply static and dynamic indicators. From a static perspective, we consider 

organization-related and content-related indicators of our online media. We record whether the 

medium maintains an editorial office outside of the country of origin and whether the medium offers 

content in languages other than the official language in the respective country. Regarding the news 

                                                           
13 From the project’s website, available under https://mediacloud.org: “Media Cloud is an open source 
platform for studying media ecosystems.” The platform is a joint project by the MIT Center for Civic Media and 
the Berkman Klein Center for Internet & Society at Harvard University. Media Cloud collects online news stories 
through the RSS feeds of online media sources. We thank Annissa Pierre and Anushka Shah for support with 
setting up the country-based collections containing the websites we analzed. For the analysis in this paper, we 
take the time span from June 22 to July 22 2018 into account.  
14 Alexa is a company providing web metrix data. According to Alexa, its traffic estimates are based on data 
from a global traffic panel, which is a sample of millions of Internet users using one of many different browser 
extensions. In addition, Alexa gathers traffic data from direct sources in the form of sites that have chosen to 
install the Alexa script on their site and certify their metrics. However, site owners can always choose to keep 
their certified metrics private. Alexa data do not rely on a representative sample. For details, see 
https://www.alexa.com/siteinfo.  
15 The Alexa country-specific ranking is a measurement of how a website ranks in a particular country relative 
to other sites over the past month. The rank is calculated using a combination of average daily visitors and 
pageviews over the past month. For details, see https://www.alexa.com/siteinfo. 



13 

categories on the websites, we measure whether they explicitly address a domestic, national (other 

countries), European or international scope.16  

With respect to dynamic indicators of transnationality on the websites, we recorded whether the news 

sites provided hyperlinks to partners or other ‘friends’ media in specific sections of their news sites, 

for example sections like “Free Media”, “Alternative Media” or “Partners”. If so, we coded those actors’ 

name, URL and country as well as the type of actor and connection 

(national/transnational/international) by a manual content analysis.17   

 

Regarding the Twitter and FB accounts, we use the following measures to operationalize horizontal 

linkages between the different nation states and media (Koopmans and Erbe, 2004, p. 101; Benkler, 

2006, p. 212): 

On Twitter, our analysis of horizontal, cross-country interconnections between our different news 

providers relies on two approaches. First, a connection to other Twitter users can be established by 

mentioning another user within a tweet, by retweeting the post of another user or by a reply to a 

message of another user (Jungherr, 2015; Vergeer, 2015). In our study, we conceptualize users (media) 

sending a tweet as sources and users they interact with via mentions or retweets as targets of a 

communicative connection. Second, a connection to other Twitter users can be built by hyperlinking 

to these users’ websites within a tweet. Here, the user sending a tweet is considered as source and the 

user connected to via a hyperlink to their homepage is considered as target of this connection.  

For both approaches, a tweet can include diverse targets. The number of tweets therefore does not 

equal the number of connections (edges). Our analysis includes the Twitter profiles of 66 media from 

our sample (4 media do not run a Twitter account and 13 media did not interact with others at least 

once during our time span of analysis). During that time span, altogether 41.281 tweets have been 

sent by our online media; among them 18.129 tweets containing mentions or retweets to other actors 

and 2.678 tweets that contain references to our 70 right-wing news providers via mentions or 

retweets. Within the tweets, among 52.901 hyperlinks we find 28.920 tweets that contain hyperlinks 

to our 70 online media. These references are often self-references. Repeated references are added up 

and represented as edge weight in the networks. 

FB offers the possibility to “like” other pages. Pages’ administrators can thus publicly nominate other 

pages as their liked pages, which in turn are shown to users on the respective page’s main site. In this 

regard, we conceptualize our online media (and account holder) as source and the actors signaled as 

friend as target of the digital connection. We collected data on these page-likes and additional 

                                                           
16 See description on codebook and coding procedure as above. 
17 Coding of homepage partner links was done by one coder. Intercoder reliability had been tested beforehand 
by two coders. It resulted in reliability coefficients of 0.91 for the coding of the type of connection, 0.95 for the 
coding of actors’ country and 0.95 for the coding of actor type (n=20, Holsti reliability coefficient) 



14 

descriptive metadata like page-categorization and self-descriptions, using FB’s API (Application 

Programming Interface). To make calls to the API, we used the Python programming language and 

could hence compile a list of all pages that were liked by our pages of interest.  

To assess national and cross-country interconnections between our online news providers from the 

far- and populist right, in the following analyses we focus on direct interconnections between the 

platforms included in our sample, leaving connections via bridge- and other actors outside of our 

sample aside. We use Gephi (Bastian, Heymann and Jacomy, 2009) to analyze the networks. Force 

Atlas is chosen to lay out the network graphs.  

 

Digital News Infrastructures 

Homepage Structures in Six Countries Compared  

 

Sweden 

The right-wing news landscape is quite diversified in Sweden, both in quantity and in quality. All in all, 

ten Swedish online news sites (i.e. 1 per 1 million inhabitants) met our criteria, ranging from neo-nazi 

Nordfront, network-based “troll factory” Granskning Sverige and one-man project Ledarsidorna.se to 

well-established alternative right-wing news sites such as Fria Tider, Nyheter Idag, and Samhällsnyt 

(successor to the widely known Avpixlat). A special case is presented by RedIceTV, a media outlet 

founded and headquartered in Sweden that meanwhile however targets a mostly U.S. 

American/international audience. Nya Tider is the only one of the identified news sites that also exists 

as a print edition. Samtiden is published by a company owned by right-wing populist party 

Sverigedemokraterna (Sweden Democrats); this connection is however not disclosed on the homepage 

itself. Svegot, a relatively new site founded by prominent right-wing pundit Ingrid Carlqvist, has in 

August 2018 announced that it will close in the near future. Three of the sites (Ledarsidorna, Nyheter 

Idag, Samtiden) are registered with the Swedish Press Council, the self-disciplinary system of the 

Swedish press. 

 

Organization, transparency and funding: 8 of the 10 news sites disclose information on their editorial 

staff; some (like Ledarsidorna) only disclose the page’s publisher/editor-in-chief, while others (like 

Samtiden) also name columnists. While this self-disclosed information must be interpreted with 

caution, the majority of Swedish right-wing online news sites, though small, appear to be driven by an 

actual editorial team. At the same time, only four news sites disclose a full postal address, while one 

more site mentions that it is based in Stockholm. 

In terms of funding, the Swedish news sites rely on a broad portfolio of sources of income, of which 

advertisement is only of secondary importance and only applies to 50 per cent of the cases. Rather, 



15 

the sites rely on their core readership for financing: 70 per cent of the sites generate income through 

site subscriptions, 60 per cent through donations, 50 per cent through a shop. As no funding sources 

can be directly identified on Samtiden’s homepage, it can be assumed that it is in some way or the 

other funded through the Sweden Democrats party. As a print newspaper, Nya Tider additionally 

receives state subsidies.  

 

Content supply on homepage: In a period of four weeks (June 22 – July 22), the Swedish homepages 

have on average published 213 articles, i.e. roughly seven articles per day. The lowest number of 

articles was published by Ledarsidorna (37) and RedIce TV (55), while Nordfront (496) and Fria Tider 

(358) have been particularly active. However, none of the Swedish news sites falls into a group of 

extremely inactive (less than on average one article per day) or extremely active (more than on average 

30 articles per day) news sites.  

 

Content supply through social media: The Swedish sites are quite active on different social media 

platforms. All sites are on Twitter, eight out of ten on FB (Nordfront and Granskning Sverige’s pages 

have been shut down by FB), and other social media channels such as YouTube, D-tube and VK are also 

being used by several sites. Focusing more closely on content supply through Twitter, nine of the ten 

news sites actively use their Twitter account (Nyheter Idag has last tweeted in August 2017), with an 

average of 222 tweets (including re-tweets) sent in the month of data collection (min. 18, max. 523; 

except for Nya Tider, all sites have sent 100+ tweets in one month).  

 

User demand: Right-wing online news sites are also in Sweden not a mainstream phenomenon, but 

clearly in far higher demand than e.g. in neighboring Denmark. Three of the sites (Fria Tider, Nyheter 

Idag, Samhällsnyt) feature among the top 200 Swedish websites, based on the Alexa page rank, and 

four more – including the extremist Nordfront - among the top 1,000 websites (no information 

available for Granskning Sverige).  

The nine news sites active on Twitter have on average 9088 followers (min. 510, max. 35455). The 

eight sites still active on FB have in average 28.482 subscribers (min. 1.354, max. 91.451). The site in 

highest demand on both FB and Twitter is (partly US-based) RedIceTV, in lowest demand is (soon to be 

shut down) Svegot. Apart from these outlier cases, however, the sites in highest demand on FB are not 

necessarily also in highest demand on Twitter: On FB, rather “classical” news outlets Fria Tider (48.096) 

and Nyheter Idag (44.940) have the highest numbers of subscriptions, while Nordfront and 

Ledarsidorna are in highest demand on Twitter, with more than 10.000 followers each. 

 

 



16 

Denmark 

Right-wing online news sites are only of very limited relevance in Denmark. Only three Danish news 

sites (Den korte avis, 24nyt, NewSpeek Networks) qualify as “right-wing online news sites” in 

accordance with the definition applied in our study and none of them takes in a particular prominent 

position in the Danish media landscape. Right-wing news sites generally have a rather short life span 

in Denmark. Only Den korte avis, which has existed since 2012, can be regarded as a rather established 

site by now, and is used weekly by 5% of the Danish respondents in the 2018 Reuters Digital News 

Report (Newman et al. 2018, 75). Both 24nyt and NewSpeek Networks have only been in operation 

since 2017 and 2016, respectively and market themselves as media outlets “without hidden agendas 

(…), false neutrality and mock objectivity” (NewSpeek Networks 2018) that “bring(s) you the news that 

the mainstream media either suppresses or downgrades” (24nyt 2018). None of the three sites is 

registered with Pressenævnet, a public institution that deals with complaints about Danish mass media. 

Registration is otherwise mandatory for print and audiovisual media, and very common for online news 

sites.   

 

Organization, transparency and funding: Den korte avis and 24nyt provide information on who is 

behind the news site on their homepage, disclosing two staff members each. Even though such 

information is not disclosed on NewSpeek Networks homepage, it is indeed a common feature of all 

three websites that their content is produced by few, prominent individuals: both 24nyt and NewSpeek 

Networks are founded and driven by Jeppe Juhl, a former award-winning journalist for the tabloid 

Ekstra Bladet, whereas the people behind Den korte avis are two former high-profile (social 

democratic) politicians. Only Den korte avis also discloses a postal address. All sites are – as judged by 

the information available on their homepages – funded through a mix of advertisement and user 

donations. None of them exists as a print edition.  

 

Content supply on homepage: Based on the data provided by the Media Cloud database, the three 

Danish news sites published on average 134 articles in the month of data collection, i.e. somewhat 

more than on average four articles per day. 24nyt is by far the most active one with 322 articles, 

whereas Den korte avis published 72 and NewSpeek Info only 9 articles on their homepages in the 

same time period18.  

 

Content supply through social media: All Danish sites have a Twitter account and a FB page. However, 

only 24nyt flags their social media platforms consistently on the homepage. Social media activity 

                                                           
18 It appears that in particular NewSpeeks extremely low number may have been affected by Danish summer 
vacation. Numbers will be verified by cross-checking with another month for a revised version of this paper.  



17 

beyond Twitter and FB is very limited, only NewSpeek Networks additionally entertains a YouTube 

channel. 

Of the three news sites, only 24nyt and NewSpeek Networks have been active on Twitter in the month 

of data collection. 24nyt has been far more active with 313 tweets, whereas NewSpeek Networks sent 

only 13 tweets (mean: 163). 

 

User demand: At the time of data collection, none of the three Danish news sites investigated was in 

very high demand by the Danish audience. None of the homepages is ranked among the top 2,000 

Danish homepages, based on the Alexa site rank (24nyt: 2.349; Den korte avis: 2.681; no rank given for 

NewSpeek Networks).  

On Twitter, the two active sites are followed by only 28 (!) and 158 users respectively (mean = 93). 

Curiously, the inactive site (Den korte avis) has the most followers (503), despite the fact that it has 

only sent 53 tweets in total, the latest one in May 2017. User demand for Danish righ-wing news sites 

is somewhat more substantial on FB: all three news sites are active on FB and have between 11.494 

(NewSpeek Networks) and 47.881 (Den korte avis) subscribers (mean: 31.134). 

 

Germany 

In Germany, our search resulted in ten alternative online news sites that can be classified as extreme 

right or right-wing populist. Among the best-known media are Junge Freiheit, Compact online, and PI 

News. Around ten per cent of German internet users report that they have heard about those media 

(11 per cent Junge Freiheit, 9 Compact, 7 PI News), three (JF) to two per cent (CO, PI-News) report they 

have used the sites in the last week (Hoelig/Hasebrink 2018). Some have a history as print offer, such 

as Junge Freiheit which had been published first in 1986 and went online in 1996. Others, such as PI-

News, started as an online blog in 2004 to, as the founder puts it, uncover topics that others don’t 

mention, while critics speak of racist propaganda (Reinle 2007). Politically Incorrect (PI-News) 

promotes itself with the slogan „News against the mainstream“.19   

 

Organization, transparency and funding: German right-wing online news sites are rather transparent 

about their organization. Only two sites do neither provide a full postal address nor information on 

staff (PI News, Politikstube); Zuerst! does not list staff members. In contrast, Freie Welt extensively 

discloses all contributors of the medium (167), while Compact (7), Junge Freiheit (15) and Sezession 

(15) list classical editorial teams.  

Most (9 out of 10) of the included German news sites rely on advertisement as a form of funding. 80% 

of the sites additionally rely on donations. The most noticeable exception to this funding model is 

                                                           
19 http://www.pi-news.net/leitlinien/ (06.08.2018). 



18 

Zuerst!, an offer that finances itself (according to their homepage) exclusively by subscriptions. As a 

registered voluntary association, Journalistenwatch in principle can seek public funding  and is 

furthermore financially supported by an American conservative think tank, Middle East Forum. Two of 

the most prominent news sites, Compact online and Junge Freiheit, stand out by a diverse funding 

strategy, relying on ads, subscriptions, donations as well as their own shop.  

 

Content supply on homepage: The ten German news sites have on average published 220 articles in 

the month of data collection, i.e. about seven articles per day. While the majority of homepages 

published within 150 and 300 articles in the course of a month (i.e. about 5-10 articles per day), some 

homepages stick out by their high level of activity (Journalistenwatch with 762 articles) or inactivity 

(Blaue Narzisse, Frauenpanorama and Sezession have all published less than 30 articles).  

 

Content supply through social media: All German right-wing online news sites are active on social 

media, most of them on FB (all but Politikstube) and Twitter (all but Blaue Narzisse). Some of the news 

sites are moreover present on a variety of other social media platforms (such as Instagram, YouTube, 

but also Russia-based VK), in particular Compact Online, Journalistenwatch and Junge Freiheit.  

Although nine of the news sites thus maintain a Twitter account, only seven make actively use of it; 

Freie Welt and Zuerst! last used it in 2015/2016. Journalistenwatch stands out by tweeting (and re-

tweeting) to an astonishingly high degree (1046 tweets in our month of data collection), while PI News 

(1 tweet20) and Sezession were least active (mean: 321). 

 

User demand: Measured on the basis of Alexa page rank, three German sites feature among the top 

1.000 of German news sites: PI News (rank 214), Journalistenwatch (263) and Junge Freiheit (768). 

Three more sites (Politikstube, Compact and Freie Welt) are among the top 2.000. At the other end of 

the scale, Blaue Narzisse and Frauenpanorama are extreme niche media, featuring on rank 49.972 and 

136.322, respectively.  

On social media, user demand for the German right-wing news sites varies substantially, as well. On 

Twitter, Junge Freiheit (29277 followers) and Compact (14515 followers) stand out as the two news 

sites attracting most attention. The other sites draw between about 1500 to 5000 followers, while 

Frauenpanorama has less than 200 followers (mean: 8359).  By far the most relevant site on FB is the 

account of Junge Freiheit with 133.396 subscribers, followed by Compact online with roughly 100.000 

subscribers (93.604). All other FB pages have between circa 1.600 (Freie Welt) and 28.000 

(Journalistenwatch) subscribers (mean: 33.335). In contrast to e.g. Sweden, where popularity of 

                                                           
20 According to this latest tweet, PI News‘ Twitter administrator has stopped by May 31st and a new one needs 
yet to be found – the site has previously been quite active on Twitter.  



19 

platforms varied between FB and Twitter, two sites (Junge Freiheit and Compact) thus dominate the 

social media presence of right-wing online news sites in Germany.  

 

Austria 

In Austria, eight news sites (Alles Roger?, Alpenschau, Info Direkt, Unzensuriert, Wochenblick, Zur Zeit, 

Contra Magazin, Unser Mitteleuropa) met our selection criteria for alternative online media on the 

extreme and populist right. The best known among them are, according to the latest Reuters Digital 

News Report, Unzensuriert, Info Direkt and Contra Magazin. 19 per cent of respondents have heard of 

Unzensuriert, but only 7 per cent of Info Direkt and 5 per cent of Contra Magazin (Newman et al. 2018: 

65). Unzensuriert describes itself as medium offering “news about topics that the mainstream does not 

cover at all or only one-sidedly”21. Info Direkt sees itself as “magazine for a free world” which is “not 

interested in supporting consensus but wants to fuel dissent and discussion”. 22 Unser Mitteleuropa 

presents a somewhat special case, as it is not only geared towards Austria, but also focuses on 

Germany and Hungary.  

 

Organization, transparency and funding: The Austrian news sites are very transparent in disclosing 

information about their organization. All eight online news sites provide information on their 

organization (name, type) and a postal address for their editorial office. 6 (out of 8) are transparent 

with regard to their staff. Info Direct provides an extensive list of contributors (82), whereas Alles 

Roger? (8), Wochenblick (10), Contra Magazin (6), Zur Zeit (2) and Unser Mitteleuropa (1) only list core 

staff or even only editors in chief.  Alpenschau and Unzensuriert provide no information. In terms of 

funding, all Austrian news sites rely on a combination of advertisement with subscriptions (4 out of 8) 

and/or donations (6 out of 8). Unzensuriert and Zur Zeit additionally offer an online shop.  

 

Content supply on homepage: The eight Austrian news sites have on average published 104 articles in 

the month of data collection and are thus - together with the UK – overall the least active ones among 

the countries included in this study. Only Contra Magazin (216) and Wochenblick (186) publish more 

than on average five articles per day. In turn, only one of the Austrian news sites, InfoDirekt, qualifies 

as extremely inactive with less than on average one article per day (29).  

 

Content supply through social media: All Austrian news sites are active on FB, and six out of eight (all 

but Alles Roger and Zur Zeit) also on Twitter. While some of the sites (such as Info Direkt, Contra 

Magazin, Zur Zeit) flag their social media presence extensively on their homepage, others (such as 

                                                           
21 https://www.unzensuriert.at/impressum (06.08.2018). 
22 https://www.info-direkt.eu/ueber-info-direkt/ (06.08.2018).  



20 

Unzensuriert and Alpenschau) do not promote them at all. Wochenblick, Info Direkt, Contra Magazin 

and Zur Zeit are also active on 1-3 other social media platforms, such as Google Plus, Instagram, 

YouTube or VK.  

All six news sites that entertained a Twitter account also used it actively in the month of data collection, 

however to varying degrees. Contra Magazin and Unzensuriert were most active on Twitter (235 and 

234 tweets, respectively), while Info Direkt only tweeted 6 times in the course of a month. On average, 

the sites tweeted and re-tweeted 139 times from June 1st to July 1st 2018.  

 

User demand: Measured on the basis of Alexa page rank within Austria, only one of the identified news 

sites ranks among the top 1,000 homepages in Austria: Unzensuriert (page rank 486). Wochenblick 

(3.075) and Contra Magazin (3.642) feature among the top 5.000 Austrian homepages, while the 

remaining four sites rank substantially lower (no Alexa information is available for Zur Zeit). According 

to Alexa page rank, many of the Austrian news sites actually rank substantially higher in Germany than 

they do in their country of origin, indicating a substantial degree of transnationality that will be 

analyzed in more detail in the course of this paper.  

On average, the six active Austrian Twitter pages are followed by 1321 users. Most popular are 

Unzensuriert (3827) and Contra Magazin (2091), whereas Unser Mitteleuropa only has 178 followers. 

Unzensuriert finally also draws the highest number of FB subscriptions (59.431), but also Wochenblick 

reaches more than 50.000 people. On average, the FB pages of Austrian right-wing online news sites 

have 23.661 subscribers (minimum: 3.309).  

 

UK 

In Britain, we included three cases of alternative media on the extreme or populist right: Westmonster, 

Spiked, Heritage and Destiny. Westmonster, a pro-Brexit site which is partly funded by Arron Banks, a 

right-wing businessman (Newman, 2018), is heard of by 6 per cent and used weekly by 2 per cent of 

respondents in the latest round of Reuters Digital News report (Newman et al. 2018: 63). According to 

this report, it is the second most important alternative news offer on the political far right, after 

Breitbart UK (heard of 19 per cent, weekly use 2 per cent), in our sample included as a subsite to 

Breitbart US. Spiked, which was originally located on the left of the political spectrum, describes itself 

as “metaphorical missile against misanthropy”23. Heritage and Destiny is primarily a printed magazine 

with an online news section offering content in a blog like style. In contrast to the low number of 

institutionalized alternative online media in the UK, reports from watchdog organizations suggest that 

the social media accounts of numerous right-wing activists and pundits on FB, Twitter and YouTube 

                                                           
23 http://www.spiked-online.com/newsite/about/336/ (08.08.2018).  



21 

successfully serve this spectrum, apparently in lieu of dedicated online news sites (HOPE not hate, 

2018).  

 

Organization, transparency and funding: All three online news media provide information on their 

organization (at least name) and a postal address for their editorial office. Westmonster refrains from 

giving information on staff. All three news sites are financed via a combination of advertisement and 

donations. Westmonster and Heritage and Destiny also finance themselves through an online shop.  

 

Content supply on homepage: Overall, the UK news sites are equally inactive as the Austrian ones, with 

on average 105 articles published in the month of data collection. Differences between the three news 

sites are however far more pronounced than in the Austrian case. Similar to Denmark, we can account 

for one rather active homepage, Westmonster (248), one site that publishes little, but fairly regularly, 

Spiked (72), and one largely inactive site, Heritage & Destiny (6). The low amount of content provided 

by Heritage & Destiny is hereby also a result of the fact that most content production still appears to 

feed into the print paper version.  

 

Content supply through social media: All three UK news sites are active on Twitter. Two of them 

(Westmonster and Spiked) are also on FB, as well as a third social media platform (Westmonster on 

YouTube, Spiked on Google Plus). In the month of data collection (June 1st – July 1st), Heritage and 

Destiny only sent 3 tweets, whereas Spiked and Westmonster used the account more regularly 

(Westmonster 682, Spiked 431 tweets; mean: 372). 

 

User demand: Judged by their Alexa page rank, none of the UK sites is in very high user demand. None 

of the sites ranks within the top 5.000 homepages in the UK (Spiked: 5.360; Westmonster: 5.228; no 

rank given to Heritage and Destiny). 

In contrast to the other European countries studied, at least two of the UK sites do attract a significant 

user base on social media. On both Twitter and FB, Westmonster attracts the widest userbase with 

45.156 followers on Twitter and 26.131 FB subscriptions. Spiked is almost equally popular with 28918 

followers on Twitter and 22.801 FB subscriptions. Heritage and Destiny, in contrast, is an insignificant 

factor on social media with only 164 followers on Twitter and no FB page.  

 

US 

Based on our criteria, we included a total of 36 cases for the US. The perhaps most well-known 

examples among our list include Breitbart, The Daily Caller, The Blaze, Townhall and RedState. The first 

of these three were also included as examples of alternative, partisan brands in the questionnaire for 



22 

the Reuters Digital News Report 2018: 45 % of the US population recognized Breitbart, 25 % were 

familiar with the Daily Caller, 32 % with The Blaze (Newman et al 2018, 20). However, only 4-7 % 

indicated that they used one of the sites on a weekly basis.  

On its “About” page, Breitbart portrays itself as “the largest source of breaking news, analysis, thought-

leading commentary, and original reporting curated and written specifically for the new generation of 

independent and conservative thinkers.” Meanwhile, via its Twitter profile’s about section, Breitbart 

announces that it offers, “News, commentary, and destruction of the political/media establishment.” 

Meanwhile, the second highest ranking website in our sample, The Western Journal,” presents itself 

as “a news company that drives positive cultural change by equipping readers with truth” by offering 

a platform to “conservative, libertarian, free market and pro-family writers and broadcasters.” This 

blend of conservative values, infused with anti-establishment attitudes is a prevalent theme 

throughout many of the self-descriptions of sites included in the US sample. While it acknowledges 

being founded by figureheads of US conservative / right-wing punditry, The Daily Caller takes a slightly 

different approach in presenting itself as impartial and “tough on members of both political parties”. 

Other key themes along these lines are authenticity (The Blaze on Twitter: “Authentic. Unfiltered. 

Fearless.“), as well as self-governance and liberty. World Net Daily, for example, seeks “to stimulate a 

free-and-open debate about the great moral and political ideas facing the world and to promote 

freedom and self-government by encouraging personal virtue and good character.”  

 

Organization, transparency and funding: 26 (72 %) of the included news sites indicated who their staff 

was as part of their homepage structure. Around half (n=17) named a postal address for their main 

office, while three more at least listed a city in which they were located. Out of our 36 cases in the US 

sample, 32 featured ads on their website. Four offered subscriptions and 11 listed a possibility for 

donations. As far as we could tell from the information provided via the sites, none of them indicated 

that they received state funding or subsidies. 14 linked to an online shop.  

 

Content supply on homepage: With an average of 690 articles in the course of one month, i.e. more 

than 22 articles per day, the US sites are by far the most active ones in our sample. Despite the high 

average number of articles, we can still account for a number of extremely inactive sites with on 

average less than one article published per day (gotnews.com, FrontPageMag, Disobedient Media and 

The Federalist). 11 sites have on average published 2-10 articles per day and 14 sites between on 

average 11 and 30 articles. Six homepages fall into the category of extremely active homepages (more 

than 30 articles per day): Townhall (4537), The Daily Caller (3514), Breitbart (2482), NewsMax (1412), 

Daily Wire (1114), and WorldNet Daily (1077).  

 



23 

Content supply through social media: US right-wing online news sites are predominantly present on FB 

(36 out of 36) and Twitter (35 out of 36, all but Conservative Base). Other social media platforms are – 

assessed based on links on the homepage – less universal. 15 sites linked to a YouTube channel, four 

of them to an Instagram account, and one (The Teaparty Tribune) to the Russian social network VK.  

Within the month of Twitter activity that we recorded for the 35 accounts we identified, the combined 

total of tweets we recorded for the US cases was 34.137. This puts the average amount at 975 tweets 

per month per account – by far the highest value for any of our six countries. The most active account, 

DailyCaller, sent out a total of 6.989 tweets – almost twice as many as the next most active handle, 

CDNnow. Other highly active accounts were realDailyWire (n=2.310) and bigleaguepol (2.433). 

Meanwhile, BasedOps only tweeted twice during the timespan analyzed, while the TeaPartyTribune 

only sent out seven tweets.  

 

User demand: According to the Alexa page ranking, Breitbart is the most visited site within our sample, 

coming in at rank 65 for all US websites. The top ten within our sample are all ranked below the 2.000 

mark for popular websites. At the bottom end, five of the websites rank below the top 50.000 of most 

visited sites in the US:  The least visited sites, Politchicks, Tea Party Tribune, and Conservative base are 

past the 400.000 mark when it comes to their rank within the US market. Opslens and gotnews are just 

above that at around 200.000 and 275.000.  

On average, the Twitter accounts for the 35 handles included in our analysis have a follower base of 

102.888 users. The most popular account based on followers is Breitbart News, with a value of about 

950k. Ranking next highest are theblaze, DailyCaller, RedState and realDailyWire at around 150k and 

upwards. Only eight sites have 10.000 followers or less.  

The average amount of subscriptions on FB for the 36 pages included in our US sample was 858.815. 

The highest-ranking site based on numbers of subscription was the Daily Caller with around five million 

followers. The Western Journal, Breitbart, the political insider, CNS News, the Daily Wire, Townhall, 

Newsmax, and Lifezette all ranked at above one million followers. The lowest ranked sites within our 

sample were the College Fix, Liberty Nation, Big League Politics, gotnews, Disobediant Media, and 

Information Liberation – all of which had under 10.000 followers. Noticeably, except for two news sites 

(Information Liberation and Liberty Nation), the groups of sites with less than 10.000 

subscriptions/followers on FB and on Twitter, respectively, do not overlap. The numbers of FB 

subscriptions and Twitter followers do thus not only provide information of a site’s popularity with 

users, but also indicates a site’s social media platform preference from a user perspective.  

 

 

 



24 

TABLE 2: Supply and Demand Indicators by Country 

 
 

SWE DEN GER AUT UK USA 

Supply Number of homepages 
included 

10 3 10 8 3 36 

Homepages per 1 million 
inhabitants1 

1 0.5 0.1 0.9 0.05 0.1 

Average number of articles 
per month (Mediacloud) 

213 134 220 104 105 690 

Homepages with on 
average less than 1 article/ 
more than 30 articles per 
day (Mediacloud) 

0/0 1/0 3/0 1/0 1/0 4/6 

Average number of tweets 
per month (sites active on 
Twitter) 2 

222 (9) 163 (2) 321 (7) 139 (6) 372 (3) 975 (35) 

Demand Share of sites among the 
top 1000/5000 sites (Alexa 
rank) 3 

8/8 (9) 0/2 (2) 3/6 (9) 1/3 (7) 0/0 (2) 4/16 (36) 

Twitter followers 2 9088 (9) 163 (2) 8359 (7) 1321 (6) 24.746 (3) 102.888 
(35) 

Facebook subscriptions 
(average) 2 

28.482 (8) 31.134 (3) 33.335 (9) 23.661 (8) 24.466 (2) 858.815 
(36) 

1 For the US, overall supply of right-wing news content online may be higher when including regional media, as well;              
2 Twitter and Facebook data are based on homepages active in the month of data collection; number of active sites in 
brackets; 3Alexa data is not available for all included news sites; number of sites included in Alexa in brackets 

 

 

Homepage Categories  

As the assessment of the supply and demand of news content has shown, the different online media 

vary substantially in their news infrastructure, both within and in between countries. How right-wing 

online news sites are positioned - and seek to position themselves - in a given political and media 

context can moreover be observed through the topical categories the news site itself has established 

to structure its news content for its readership. While the formulation of topical categories on a 

homepage does of course not directly translate to how the actual thematic priorities and focus of a 

given homepage are, it gives a rather direct indication of how the news site wants to present itself to 

its audience in terms of content.  

In this sense, we distinguish two aspects to classify homepages based on their topical categories24:  

• In terms of quantity, we look at the number of categories and sub-categories specified on the 

homepage, based on the assumption that this number gives a reasonable approximation of 

the broadness of topics covered on the homepage.  

• In terms of thematic priority,  we distinguish between classical news categories (such as 

Politics, International News, Culture, Commentary/Opinion, Sports, Business etc.), news 

categories that are particular to alternative right-wing media (such as Immigration, Crime, 

Freedom of Opinion, Terror, Mass Media), and non-classical news categories with no clear 

                                                           
24 Categories not referring to news content (such as About Us, Login, Store etc) are not coded.   



25 

right-wing slant (e.g. Congress, Animal Rights, Military, Survival etc.) 25. For each category on 

the homepage, we assign a value of -10 for right-wing categories, a value of 0 for non-classical, 

but not definite right-wing categories and +10 for classical categories.  

 

Figure 1 presents a scatterplot of all news sites in our study, indicating the total number of categories 

and subcategories on the y-axis (displayed as a potency scale for reasons of visibility) and the average 

score of all topic categories of a given site on the classical-to-right-wing axis (-10 to +10). Country of 

origin of a given news site is indicated by color and shape of the markings in the scatterplot.  

 

FIGURE 1: Classification of News Media based on Topical Categories  

 
 
As can be seen in figure 1, only few news sites in our sample include enough topical categories with a 

right-wing slant to outweigh classical and other non-traditional news categories (indicated by a 

negative score on the x-axis). Rather than hailing from one country, these sites represent exceptional 

cases in all countries: PI News in Germany, Granskning Sverige in Sweden, NewSpeek Networks in 

Denmark, Heritage & Destiny in the UK and Big League Politics in the US. With the exception of PI news, 

such right-wing slant is the result of few, focused topic categories.  

                                                           
25 We have moreover analyzed these topical categories with regard to their transnational focus. This aspect will 
be taken up in the following section.  



26 

A significant proportion of our news sites can be described as non-traditional judged by the topical 

categories on their website, roughly indicated by a score of 0 to 5 on the x-axis. Such a non-traditional 

appeal can both be the result of a mix of classical and explicit right-wing categories, or simply a 

preference for non-traditional news categories. In both cases, the site hereby signals an alternative 

approach to the classical news site architecture. Many of the US American news sites, as well as the 

remaining sites from Denmark and the UK fall into this category. The non-traditional sites can both be 

focused and broad in their presentation of news topics. Indeed, it is particularly in this middle group 

where we can find sites with an “excessive” number of topical categories (40+), such as Swedish 

Nordfront (which is also the only site with outright Nazist categories), Austrian Alpenschau or US based 

The Western Journal and Liberty Nation.  

Finally, a significant share of our news sites presents its topical categories in (almost) classical format, 

especially the Swedish, Austrian, as well as the largest German news sites. Eight of the US sites also fall 

into this group. Only two of them have more than 20 topic categories (Fria Tider and Compact), 

whereas especially the US American sites with classical topical categories also feature a very reduced 

range of categories (as e.g. ‘News’ as the only content-based category in the case of The Daily Wire).  

 

Transnational structures homepages 

One base assumption pursued in this paper is that news sites in some countries have a more 

transnational outlook than others, given the political and media context they operate in. One 

expectation is that such transnationality will become manifest in the formation of transnational 

networks; this will be analyzed in the following paragraphs. However, one can also expect that the 

homepage’s site architecture already provides indications of the transnationality of a news site.  

The transnational potential of a given news site can become visible in different forms. At the most 

basic level, online news sites can feature elements of transnationality by including news from abroad 

as at least one specific topical category or sub-category on their site. It is important to note that despite 

the absence of such categories, the news site may of course feature international news content. Yet, 

the introduction of a category specifically dedicated to non-national news indicates a more permanent 

outlook beyond the nation state. Second, transnationality can become visible in news categories 

bundling news from specific individual countries. Some of these categories are indeed simply more 

detailed international news categories (e.g. Middle East, North Korea etc.), whereas others that 

specifically refer to neighboring and otherwise culturally related countries indicate a multi-national 

target audience. Third, the multi- and transnationality of a presumed target audience can also become 

evident in the use of foreign languages on the website. Finally, online news sites may transcend the 

realm of the nation-state by a) entertaining editorial offices abroad or b) placing their main editorial 

office outside their (main) country of operation. Despite the fact that the latter may often also be due 



27 

to legal considerations (such as bypassing national hate-speech laws), it nevertheless provides an 

element of transnationality.  

For each of the countries studied, table 3 displays the number and share of news sites, for which the 

aforementioned criteria of transnationality apply. It becomes immediately visible that right-wing 

online news sites can only be described as transnational in their outlook in two of the countries under 

study: Austria and Sweden.  

 
TABLE 3: Transnationality Indicators by Country  

SWE (n=10) DEN (n=3) GER (n=10) AUT (n=8) UK (n=3) USA (n=36) 

Location (main or second 
editorial office abroad) 

2 (20%) 0 (0%) 0 (0%) 5 (63%) 0 (0%) 1 (3%) 

Foreign language  4 (40%) 0 (0%) 2 (20%) 2 (25%) 0 (0%) 0 (0%) 
News category: neighboring/ 
related country 

1 (10%) 0 (0%) 0 (0%) 5 (63%) 0 (0%) 0 (0%) 

News category: international 7 (70%) 1 (33%) 4 (40%) 6 (75%) 1 (33%) 10 (28%) 
 
 

In Austria, many of the news sites feature both international news categories, as well as categories 

pertaining to neighboring countries, in particular Germany, but also central European regions that have 

historically formed part of the Austro-Hungarian Empire. A substantial part of the transnationality of 

Austrian homepages is thus attributed to the fact that they are (also) geared towards a German 

audience. Inded, as Alexa Webmetrics data shows, 6 out of 7 Austrian right-wing news sites (no 

information available for Zur Zeit) are primarily visited by users based in Germany. Only unzensuriert.at 

has a substantial Austrian user base, but even in this case 45% of visits are registered in Germany. In 

line with these findings, the Austrian homepages are not particular transnational when it comes to 

foreign-language content. Strikingly, two thirds of Austrian homepages are either based entirely 

abroad (in Uruguay, the Philippines and Hungary) or entertain editorial offices abroad (in Germany and 

the Czech Republic). 

Transnationality for the Swedish homepages is primarily based on a comparatively high share of sites 

with foreign language content (primarily English, though Nordfront additionally features content in the 

Nordic languages and Russian) and the systematic inclusion of international news. The two remaining 

criteria (location and focus on neighboring/culturally related countries) only apply to selected 

homepages. Except for English-language and partly US-based RedIceTV, which has an international 

readership of which only 3% actually hail from Sweden, all news sites are predominantly, but by no 

means exclusively read by a Swedish audience. Other significant groups of users include users from 

other Nordic countries (in some of which, in particular Finland, there exists a significant Swedish 

minority), the US, as well as Spain (Swedish vacationers and exile pensioners?). Curiously, with the 

exception of Nordfront, the sites featuring English language content are almost exclusively used by 

people based in Sweden (Source: Alexa). 



28 

In the remaining countries, the inter/transnational focus of the analyzed homepages is only present in 

the (minimal) requirement of an international news category, and even such category is found on less 

than half of the homepages. While two German sites offer foreign language content (Compact: 

Russian, Journalistenwatch: English, French, Spanish), such content is completely absent for the sites 

in Denmark, the UK, and the US. All right-wing online news sites in Denmark and the UK are moreover 

based exclusively in their country of origin. For the US, in turn, Breitbart represents the one prominent 

example of a transnational news site based on its location, as it entertains editorial offices in the UK 

and Israel, for which it also features separate subsites on the homepage.  

In all four countries, all homepages are predominantly visited by users from the country of origin. Some 

of the German sites are also visited by users from Switzerland and Austria, whereas many US sites, as 

well as UK based Spiked additionally attract a rather international audience. However, even for globally 

known Breitbart, US American users make up almost 80% of site visits (Source: Alexa).   

 

Transnational Networking 

Next, we sought to find out to what extent our alternative online media on the political right interact 

within and across countries using the unique possibilities of digital technologies to form a (trans-) 

nationally networked ecosystem for spreading right-wing and populist positions. We start our analysis 

with the websites and examine to what extent our alternative online news media refer directly to each 

other as ‘friends’ or ‘partners’. Figure 2 shows that such direct and public linking is rarely the case. 

Roughly a third of our online media does not provide a special section with links to ‘friends’ and other 

related offers at all (22 out of 70 cases). Especially in the two Nordic countries, this is not a homepage 

feature regularly used. The sites with hyperlinks (in total, n=892 links) do only occasionally link directly 

to the other media in our sample (n=46 links). Direct (and sometimes reciprocal) connections between 

media outlets can only be found in the US.  

Transnational references can be traced back exclusively to German Journalistenwatch. 

Journalistenwatch, operating as non-profit organization under the heading “Verein für Medienkritik 

und Gegenöffentlichkeit e. V.,” acts as hub for other media in this alternative spectrum. With respect 

to our cross-national sample, it can be seen as an integrator of at least the German-language 

alternative media we scrutinized.  

 

Regarding FB, we find more or less the same picture. In FB, the administrators of our alternative 

medias’ FB accounts can publicly nominate other FB pages as their liked pages, what they in general 

do quite often (66 media run a FB account, 40 point to liked pages, those media establish 615 

connections to other FB accounts). However, direct connections between our alternative media are 

extremely rare, limited to 15 connections, only one of them transnational.  



29 

FIGURE 2: Homepage Partner Links Among our News Media 

 
Homepage-network, n=70 news media, created with Force Atlas by Gephi. Node size represents in-degree. Colored by 
country: US (pink), Germany (green), Austria (orange), Sweden (blue), UK (green), Denmark (brown). 

 

 

We considered Twitter use as another possibility to establish horizontal digital interconnections both 

between our different alternative news media within countries and transnationally across country 

borders. Thus, our partisan news providers could align with the other alternative media on the far and 

populist right by mentioning them within their tweet or by retweeting their posts in order to increase 

visibility and attention. 66 of our partisan niche media run a Twitter account, 53 interacted with others 

at least once during our time span of analysis (18.129 tweets with mentions or retweets in total). Less 

than one fifth (15 %) of the connections directly align our news ecosystem on the far and populist right, 

and most of them (97 %) are self-references to promote the own news offer. In only two of our 

countries - Sweden and the US, the news media directly connect to each other by mentioning or 

retweeting the other medias’ content, and as figure 3 shows, those direct interconnections are entirely 

within the domestic realm.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 



30 

FIGURE 3: Twitter Direct Mention- and Retweet Connections Among our News Media 

 
Interaction network, n=66 news media, created with Force Atlas by Gephi. Node size represents in-degree. Colored by 
country: US (pink), Germany (red), Austria (orange), Sweden (blue), UK (light green), Denmark (dark green). Color of node 
label indicates self-references (black) or no self-references (blue). 
 

Another way to interconnect the alternative news media ecosystem on the political right is to hyperlink 

directly to other medias’ websites within a tweet. Hyperlinking to websites is a quite prominent 

feature: the 41.281 tweets of our media contain 52.901 hyperlinks altogether. In 28.920 tweets, the 

accounts we analyzed establish connections amongst each other (figure 4). We find a strongly 

interconnected network of the American partisan news providers, with Breitbart, The Daily Wire and 

Daily Caller, for example, occupying a central position. Interestingly, we also find some British, 

Swedish, Danish and German-language media integrated in this network. For example, the British 

Spiked is quite often linked to by American media and it equally points its followers to American 

partisan news media. The Swedish media establish domestic connections but also point to the 

American news ecosystem on the political right. Especially Ledarsidorna is active in this regard. The 

German Journalistenwatch appears well integrated in this ecosystem, attracting transnational 

attention from various American media. German Politikstube is interesting for being connected to 

Swedish, Danish and American media. From Austria, Unzensuriert is the one establishing transnational 

links. However, the majority of the Austrian, German and Danish media is not connected to the other 

alternative media by direct hyperlinks during the time span we analyzed.  



31 

FIGURE 4: Twitter Direct Interconnections Among our News Media via Hyperlinks to Websites 

Network of hyperlink connections, n=66 news media, created with Force Atlas by Gephi. Node size represents in-degree. Colored by country: US (pink), Germany (green), Austria (orange), Sweden 
(blue), UK (red), Denmark (dark green). 



 

32 
 

 
Conclusion 
 
Our paper set out to assess commonalities and differences in the architectures of right-wing and 

populist digital news infrastructures in five European countries and the US, as well as to explore to 

what extent this digital information environment is interconnected within and across countries. The 

countries we selected differ in terms of political context. Sweden, Germany and the UK represent 

countries in which the electoral success and political acceptance of right-wing populist parties or 

politicians has – at least until recently - been comparatively low, while the acceptance of right-wing 

and right-wing populist views is much more pronounced in Denmark, Austria and the US. In Sweden 

and Germany, the mass media strive for demarcation and dismissal of far right and populist positions, 

and audience polarization of ‘mainstream’ online media is comparatively low. This makes Sweden and 

Germany a context in which niche media on the far- and populist right might be more likely to flourish, 

as well as to have an incentive to establish transnational connections with like-minded sites, both 

nationally and transnationally. In Denmark and Austria, the legacy media might be seen as at least 

indirectly supporting and featuring actors and positions on the far and populist right. Together with a 

more polarized online news environment, which provides room for right-wing positions within the 

‘mainstream’ media landscape, the ‘need’ for alternative niche media and (trans-)national 

interconnections might be less pronounced. In the UK and US we observe highly polarized media 

contexts, where some legacy media are seen as more or less directly supporting right-wing populist 

views, and where at the same time levels of trust in news in general are extremely low. All in all, we 

therefore expected the alternative right-wing news infrastructure to be flourishing – both within the 

national and transnational sphere - in Sweden and Germany, followed by the UK and US, whereas we 

expected less activity in Denmark and Austria.  

Our analysis of the digital news infrastructures on the far and populist right shows that the right-wing 

online news landscape in Sweden as expected appears well-established and differentiated. Despite 

their different user profiles, the identified sites have in common that they are largely geared towards 

a stable, committed user base, rather than to random snippets of a broader audience, as illustrated by 

a funding structure that not primarily rests on advertisement revenues. User rates, as well as the 

classical news built-up of many of the sites moreover suggest that they are being used as a regular 

source of general news consumption for many of these users. Equally, the right-wing online news 

ecosystem in Germany is well-developed and diverse, with a mixture of longstanding and digital-only 

news providers and of thematically focused niche media on one side versus very active and 

thematically diversified media on the other. The German media are transparent about their 

organizational structures and financially based on a diversified funding strategy. Overall, supply and 

demand data indicate a stable supply structure and a broad and regular user base, although the 



 

33 
 

German sites vary substantially with regard to the number of users they can attract and with two sites 

dominating the social media presence of right-wing media in Germany.  

As expected, both supply and demand of right-wing online news sites are extremely limited in 

Denmark. The existing sites are rather homogeneous with regard to the people behind (former 

mainstream politicians/journalists), the overall political stand-point (none of them belongs to the 

extreme right), and their limited social media use. Despite their limited relevance and size, all 

homepages have a rather professional make-up (except for the underdeveloped topic categories). 

The Austrian news infrastructure is in contrast more established than we would have expected judged 

by the significant number of news media that met our criteria. In terms of content supply, they are 

however - together with the UK - overall the least active ones among our countries. User demand in 

Austria seems also comparatively low. However, we find a substantial degree of user attention for 

many Austrian sites in Germany. The fact that the Austrian sites thus largely also cater to a German 

audience, for which we expected a higher level of demand for alternative right-wing news, thus 

‘conflates’ our results for the Austrian supply-side – while at the same time underlining the importance 

of a transnational perspective in the study of right-wing news architectures.  

For the UK, in contrast, supply and demand of the right-wing news homepages are very limited and 

lower than expected, whereas demand and supply on social media are relatively high. Three factors 

may come into play here: for one, a rather polarized legacy media that allows for the expression of 

right-wing positions, for the other a strong pull of US based and international right-wing news sites (as 

best illustrated by the prominence of Breitbart UK, which in our study judged by the organization and 

homepage structure features as a US site), and finally the important role of right-wing pundits in the 

UK that possibly saturate the market for right-wing content online.  

The US represents a stark outlier in many ways, the most obvious of which is the relative enormity of 

both the demand and supply sides, marked first and foremost by the sheer amount and the broad 

spectrum of online news providers that meet the selection criteria defined for this project. Here we 

certainly need to account for the country’s size and population numbers which provides a much larger 

market for news consumption than any of the other countries analyzed (or all of them put together, 

for that matter). While the total figures we get for the criteria of supply and demand may thus seem 

much higher at first glance, when it comes to their relative value based on population numbers, they 

are in fact lower than in Sweden or Austria and Germany (when it comes to sites per million inhabitants 

or relative share of sites among the top 5000). So while population size may account for some of the 

deviation in terms of how many variations of this type of medium seem to flourish in the US, it is 

unlikely to be the only explanation. And we should note that in terms of the collective content these 

sites produce, as measured via social media activity and averages of articles, this group maintains its 

status of clear outlier. The US sample also stands out in regard to how well the various sites appear to 



 

34 
 

be networked within the national context. This might point towards a more ideologically coherent 

right-wing public sphere, that appear more established and better networked than in countries where 

such a phenomenon might be considered relatively recent (e.g. Germany). Another indicator for this 

might certainly be the central role that populist right-wing politics currently plays in the US as well as 

the high levels of polarization among the voting public and media consumers. In contrast to examples 

like the UK, where individual pundits with extreme views might still engage via the same forms of more 

media venues, the US market might be more fragmented when it comes to an alternative ecosystem 

on the political right. 

In the final part of the study, we focused on the transnational networking of the analyzed right-wing 

news sites. Overall and across the three digital platforms (Homepage, FB, Twitter) analyzed in detail in 

our study, direct transnational linkages between our alternative online media are quite sparse. 

However, the established horizontal interconnections across countries often connect Swedish and 

German media with a domestically networked American news ecosystem on the far right. Moreover, 

we can account for interconnections across borders between news sites with the same language 

(Germany-Austria, UK-US). However, the low degree of (trans-)national interconnectedness of our 

media sample by direct links among our cases should not be interpreted as a lack of horizontal 

networking overall. It might well be that our media are interconnected through longer ties, 

intermediaries and bridge actors - a question that shall be addressed in a next step, taking the complete 

network data into account.  

 
 
References 

Ackland, R. and Gibson, R. (2013) ‘Hyperlinks and networked communication: a comparative study of 
political parties online’, International Journal of Social Research Methodology. Routledge, 16(3), pp. 
231–244. doi: 10.1080/13645579.2013.774179. 
Van Aelst, P. et al. (2017) ‘Political communication in a high-choice media environment: a challenge 
for democracy?’, Annals of the International Communication Association, 41(1), pp. 3–27. 
Akkerman, T. (2011) ‘Friend or foe? Right-wing populism and the popular press in Britain and the 
Netherlands’, Journalism, 12(8), pp. 931–945. doi: 10.1177/1464884911415972. 
Armingeon, K., Guthmann, K. and Weisstanner, D. (2015) ‘Wie der Euro Europa spaltet. Die Krise der 
gemeinsamen Währung und die Entfremdung von der Demokratie in der Europäischen Union’, PVS 
Politische Vierteljahresschrift, 56(3), pp. 506–531. 
Arzheimer, K. (2009) ‘Contextual Factors and the Extreme Right Vote in Western Europe, 1980-2002’, 
American Journal of Political Science, 53(2), pp. 259–275. doi: 10.1111/j.1540-5907.2009.00369.x. 
Arzheimer, K. (2015) ‘The AfD: Finally a Successful Right-Wing Populist Eurosceptic Party for 
Germany?’, West European Politics. Routledge, 38(3), pp. 535–556. doi: 
10.1080/01402382.2015.1004230. 
Atkinson, J. D. and Berg, S. V. L. (2012) ‘Narrowmobilization and Tea Party Activism: A Study of Right-
Leaning Alternative Media’, Communication Studies, 63(5), pp. 519–535. 
Atton, C. (2002) Alternative Media. London: SAGE Publications Ltd. 
Atton, C. (2006) ‘Far-Right Media on the Internet: Culture, Discourse and Power’, New Media & Society, 
8(4), pp. 573–587. 



 

35 
 

Atton, C. (2007) ‘Current Issues in Alternative Media Research’, Sociological Compass, 1(1), pp. 17–27. 
Bächler, C. M. and Hopmann, D. N. (2017) ‘Denmark: The Rise of the Danish People’s Party’, in Aalberg, 
T. (ed.) Populist political communication in Europe, pp. 29–41. 
Baldauf, J. et al. (2016) ‘Monitoringbericht 2015/16. Rechtsextreme und menschenverachtende 
Phänomene im Social Web’. Berlin: Amadeu Antonio Stiftung. 
Baldauf, J. et al. (2017) Toxische Narrative - Monitoring rechts-alternativer Akteure, Initiativen für 
Zivilgesellschaft und demokratische Kultur. Berlin: Amadeu Antonio Stiftung. 
Bastian, M., Heymann, S. and Jacomy, M. (2009) ‘Gephi: An Open Source Software for Exploring and 
Manipulating Networks’. International AAAI Conference on Weblogs and Social Media. 
Benkler, Y. (2006) The Wealth of Networks. How Social Production Transforms Markets and Freedom. 
New Haven [Conn.]: Yale University Press. 
Benkler, Y. et al. (2017) ‘Study: Breitbart-Led Right-Wing Media Ecosystem Altered Broader Media 
Agenda’, Columbia Journalism Review, pp. 1–12. Available at: https://www.cjr.org/analysis/breitbart-
media-trump-harvard-study.php. 
Berbuir, N., Lewandowsky, M. and Siri, J. (2015) ‘The AfD and its sympathisers: Finally a right-wing 
populist movement in Germany?’, German Politics. Taylor & Francis, 24(2), pp. 157–178. doi: 
10.1080/09644008.2014.982546. 
Beyersdörfer, A. et al. (2017) Vernetzer Hass - Wie Rechtsextreme im Social Web Jugendliche 
umwerben. Jugendschutz.net. 
Borra, E. and Rieder, B. (2014) ‘Programmed method: Developing a toolset for capturing and analyzing 
tweets’, Aslib Journal of Information Management, 66(3), pp. 262–278. doi: 10.1108/AJIM-09-2013-
0094. 
Brüggemann, M. et al. (2014) ‘Hallin and Mancini Revisited: Four Empirical Types of Western Media 
Systems’, Journal of Communication, 64(6), pp. 1037–1065. 
Burris, V., Smith, E. and Strahm, A. (2000) ‘White Supremacist Networks on the Internet’, Sociological 
Focus, 33(2), pp. 215–235. 
Caiani, M. and Kröll, P. (2015) ‘The Transnationalization of the Extreme Right and the Use of the 
Internet’, International Journal of Comparative and Applied Criminal Justice, 39(4), pp. 331–351. doi: 
10.1080/01924036.2014.973050. 
Caiani, M. and Parenti, L. (2013) European and American Extreme Right Groups and the Internet. 1st 
edn. Burlington, Vt.: Ashgate. 
Chandler, A. (2015) The ‘Worst’ German Word of the Year, The Atlantic. Available at: 
https://www.theatlantic.com/international/archive/2015/01/the-worst-german-word-of-the-
year/384493/ (Accessed: 9 March 2018). 
Esser, F., Stepińska, A. and Hopmann, D. N. (2016) ‘Populism and the Media: Cross-National Findings 
and Perspectives’, in Aarlberg, T. et al. (eds) Populist Political Communication in Europe. New York and 
London: Routledge, pp. 365–380. doi: 10.4324/9781315623016. 
European Commission (2017) Standard Eurobarometer 88. Media use in the European Union. European 
Commission. 
Fawzi, N., Obermaier, M. and Reinemann, C. (2016) ‘Germany - Is the Populism Laggard Catching Up?’, 
in Aalberg, T. (ed.) Populist Political Communication in Europe. New York: Routledge, pp. 111–126. doi: 
10.4324/9781315623016. 
Geiges, L., Marg, S. and Walter, F. (2015) Pegida: die schmutzige Seite der Zivilgesellschaft? Bielefeld: 
transcript. 
Hawkins, O., Keen, R. and Nakatudde, N. (2015) General Election 2015, House of Commons Library. 
Available at: http://researchbriefings.parliament.uk/ResearchBriefing/Summary/CBP-7186. 
Hellström, A. and Hervik, P. (2014) ‘Feeding the Beast: Nourishing Nativist Appeals in Sweden and in 
Denmark’, Journal of International Migration and Integration. Dordrecht, 15(3), pp. 449–467. 
Hölig, S. and Hasebrink, U. (2018) Reuters Institute Digital News Report 2018. Ergebnisse für 
Deutschland. 44. Hamburg. Available at: www.hans-bredow-institut.de. 
Holt, K. (2016a) ‘“Alternativmedier”?: En Intervjustudie om Mediekritik och Mediemisstro’, in 
Truedson, L. (ed.) Migrationen i medierna: Men det får en väl inte prata om? Stockholm: Institutet för 



 

36 
 

mediestudier, pp. 113–149. 
Holt, K. (2016b) ‘Media criticism and mistrust in Swedish anti-immigration alternative media’, in The 
66th Annual Conference of the International Communication Association: Communicating with power, 
Fukoka 9-13 June, 2016. Available at: http://urn.kb.se/resolve?Urn=urn :nbn:se:lnu:diva-57364. 
Holt, K. (2017a) ‘Completely Different or Versions of the Same?: A comparison of mainstream media 
(MSM) and immigration-critical alternative media (ICAM) in Sweden’, in The 67th Annual Conference 
of the International Communication Association: Communication Research and Practice, San Diego, 25-
29 May, 2017. International Communication Association (ICA). 
Holt, K. (2017b) ‘Shaking the foundations of the “corridor of opinion”?: Towards a framework for 
analysing Immigration Critical Alternative Media (ICAM) in Sweden’, in ECPR 2017 General Conference, 
Oslo, 6-9 September. ECPR Press. 
HOPE not hate (2018) State of Hate 2018. Far Right Terrorism On The Rise. Available at: 
https://www.hopenothate.org.uk/wp-content/uploads/2018/03/State-of-Hate-2018.pdf. 
Hopkins, D. J. et al. (2014) ‘The Consequences of Broader Media Choice: Evidence from the Expansion 
of Fox News *’, Quarterly Journal of Political Science, 9(1), pp. 115–135. doi: 10.1561/100.00012099. 
Humprecht, E. and Esser, F. (2017) ‘Diversity in Online News: On the importance of ownership types 
and media system types’, Journalism Studies, 2017, pp. 1–23. Available at: doi: 
10.1080/1461670X.2017.1308229. 
Jagers, J. and Walgrave, S. (2007) ‘Populism as political communication style: An empirical study of 
political parties’ discourse in Belgium’, European Journal of Political Research, 46(3), pp. 319–345. 
Jønsson, M. A. (2017) ‘Fake News’ i Danmark - Kampen om sandheden. Roskilde University. 
Jugendschutz.net (2017) Moderner Lifestyle und Szene-Rekrutierung bei Instagram. Available at: 
http://www.jugendschutz.net/fileadmin/download/pdf/Themenpapier_Moderner_Lifestyle_und_Sz
ene-Rekrutierung_bei_Instagram.pdf (27.08.2018). 
Jungherr, A. (2015) Analyzing Political Communication with Digital Trace Data: The Role of Twitter 
Messages in Social Science Research. Cham: Springer. 
Koopmans, R. and Erbe, J. (2004) ‘Towards a European public sphere?’, Innovation: The European 
Journal of Social Science Research, 17(2), pp. 97–118. doi: 10.1080/1351161042000238643. 
Krämer, B. (2017a) ‘Populist and non-populist media: Their paradoxical role in the development and 
diffusion of a right-wing ideology’, in Heinisch, R., Holtz-Bacha, C., and Mazzoleni, O. (eds) Political 
Populism. Baden-Baden: Nomos, pp. 405–420. doi: 10.5771/9783845271491-405. 
Krämer, B. (2017b) ‘Populist online practices: the function of the internet in right-wing populism’, 
Information Communication and Society, 20(9), pp. 1293–1309. doi: 
10.1080/1369118X.2017.1328520. 
Lewis, C. (2016) The future of journalism in three words: collaboration, collaboration, collaboration, 
American University School of Communication. 
Mancini, P. (2013) ‘Media Fragmentation, Party System, and Democracy’, The International Journal of 
Press/Politics. SAGE Publications Inc, 18(1), pp. 43–60. doi: 10.1177/1940161212458200. 
Mann, T. E. and Ornstein, N. J. (2012) It’s even worse than it looks : how the American constitutional 
system collided with the new politics of extremism. New York, NY: NY: Basic Books. 
Mitchell, A. et al. (2014) Political Polarization &amp; Media Habits, Pew Research Center. Available at: 
http://www.journalism.org/2014/10/21/political-polarization-media-habits/ (Accessed: 27 August 
2018). 
Mosca, L. and Quaranta, M. (2016) ‘News diets, social media use and non-institutional participation in 
three communication ecologies: comparing Germany, Italy and the UK’, Information, Communication 
& Society, 19(3), pp. 325–345. doi: 10.1080/1369118X.2015.1105276. 
Mukerjee, S., Majo-Vazquez, S. and Gonzalez-Bailon, S. (2018) ‘Networks of Audience Overlap in the 
Consumption of Digital News’, Journal Of Communication, 68(1), pp. 26–50. 
Newman, N. et al. (2017) Reuters Institute Digital News Report 2017. Reuters Institute for the Study of 
Journalism. Available at: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital News 
Report 2017 web_0.pdf. 
Newman, N. (2018) “ They tell the truth I like ” – Partisan And Alternative News Sites in Europe, 



 

37 
 

European Journalism Observatory. 
Newman, N. et al. (2018) Reuters Institute Digital News Report 2018. doi: 
10.1017/CBO9781107415324.004. 
Oscarsson, H. (2013) Henrik Ekengren Oscarsson: Väljare är inga dumbommar. Available at: 
http://www.henrikoscarsson.com/2013/12/valjare-ar-inga-dumbommar.html (Accessed: 27 August 
2018). 
Pavan, E. and Caiani, M. (2017) ‘“Not in my Europe”: Extreme Right Online Networks and Their 
Contestation of EU Legitimacy’, in Caiani, M. and Guerra, S. (eds) Euroscepticism, Democracy and the 
Media. London: Palgrave Macmillan, pp. 169–193. doi: 10.1057/978-1-137-59643-7. 
Pew Research Center (2017) The Partisan Divide on Political Values Grows Even Wider. Available at: 
http://assets.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/5/2017/10/05162647/10-05-2017-
Political-landscape-release.pdf (12.03.2018). 
Plasser, F. and Ulram, P. A. (2003) ‘Striking a responsive chord: Mass media and right-wing populism in 
Austria’, in Mazzoleni, G., Stewart, J., and Horsfield, B. (eds) The media and neo-populism: A 
contemporary comparative analysis. Westport, CT: Praeger, pp. 21–44. 
Polk, J. et al. (2017) ‘Explaining the salience of anti-elitism and reducing political corruption for political 
parties in Europe with the 2014 Chapel Hill Expert Survey data’, Research & Politics. London, England, 
4(1 NO-Research & Politics, January 2017, Vol.4(1)). 
Reinemann, C. (2017) ‘Populismus, Kommunikation, Medien. Ein Überblick über die Forschung zu 
populistischer politischer Kommunikation’, Zeitschrift für Politik, 64(2), pp. 167–190. doi: 
10.5771/0044-3360-2017-2-167. 
Schmuck, D., Matthes, J. and Boomgaarden, H. G. (2016) ‘Austria. Candidate-Centered and Anti-
Immigrant Right-Wing Populism’, in Aarlberg, T. et al. (eds) Populist Political Communication in Europe. 
New York and London: Routledge, pp. 85–98. 
Seethaler, J. and Melischek, G. (2013) Kommt es in Österreich zu neuen Allianzen zwischen Medien und 
Parteien? Wiesbaden: Springer Fachmedien. 
Simpson, P. A. and Druxes, H. (2015) Digital Media Strategies of the Far Right in Europe and the United 
States. Maryland: Lexington Books. 
Stanyer, J., Archetti, C. and Sorensen, L. (2016) ‘The United Kingdom: Hybrid Populisms, Mixed 
Fortunes, and Unstable Support’, in Aalberg, T., Esser, F., and Reinemann, C. (eds) Populist Political 
Communication in Europe. New York; London: Routledge, pp. 165–180. 
Stöss, R. (2000) Rechtsextremismus im vereinten Deutschland. 3rd edn. Berlin: Friedrich Ebert Stiftung. 
Available at: http://library.fes.de/pdf-files/ostdeutschland/00887.pdf (Accessed: 19 April 2018). 
Strömbäck, J., Jungar, A.-C. and Dahlberg, S. (2017) ‘Exception, Sweden: No Longer the European’, in 
Aalberg, T. (ed.) Populist political communication in Europe, pp. 68–84. 
Vergeer, M. (2015) ‘Twitter and Political Campaigning’, Sociology Compass, 9(9), pp. 745–760. 
Wayne, M. and Murray, C. (2009) ‘U.K. Television News’, pp. 416–433. 
Webster, J. G. (2014) The Marketplace of Attention - How Audiences Take Shape in a Digital Age. 
Available at: https://ebookcentral.proquest.com/lib/fuberlin-ebooks/detail.action?docID=3339857. 
Wessler, H. and Brüggemann, M. (2012) Transnationale Kommunikation. Wiesbaden: VS Verlag für 
Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-531-94190-5. 
Wolf, C. (2014) Mobiler Journalismus: Angebote, Produktionsroutinen und redaktionelle Strategien 
deutscher Print- und Rundfunkredaktionen (Aktuell. Studien zum Journalismus, Bd. 8). 1. Aufl., Die 
Institutionalisierung von Mobilem Journalismus. 1. Aufl. Nomos. doi: 10.5771/9783845254654. 
Wolf, T. (2017) Rechtspopulismus. Überblick über Theorie und Praxis. Wiesbaden: Springer VS. 
 


